مراقبت های دهان و دندان برای بزرگسالان دریافت کننده پیوند

رعایت بهداشت دهان و دندان برای هر فرد ضروری است.برای بیمارانی که در انتظار پیوند هستند و برای افرادی که عمل پیوند را انجام داده اند، سلامت نگاه داشتن دندان ها و لثه ها از مهم ترین بخش های درمان است.

رایج ترین مشکلات دندان ها در دریافت کنندگان پیوند:

خشکی دهان

در صورتی که مبتلا به خشکی دهان هستید با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید. مصرف سیگار، الکل و تنباکو خشکی دهان را افزایش می دهد. شما می توانید علائم خشکی دهان را با راههای زیر بهبود بخشید:

-مکیدن آبنبات بدون قند

-جویدن آدامس های بدون قند

-شستشوی مرتب دهان با نرمال سالین

-اجتناب از مصرف الکل، غذاهای شور، کافئین دار وکولا

-نوشیدن آب فراوان

-مکیدن قطعات یخ

-رعایت اصول بهداشت دهان و دندان

بیماری لثه (التهاب لثه)

التهاب لثه، عفونت بافت اطراف دندان شما است. عفونت می تواند در فاصله بین دندان و لثه و در زیر خط لثه، گسترش پیدا کند. برخی از داروهای پیوند خطر بروز بیماری های لثه را افزایش می دهند.دیابت، سیگار و جویدن تنباکو سبب سرعت بخشیدن به بیماری های لثه می شوند.

هیپرتروفی لثه ها(رشد بیش از حد لثه ها)

مشکل دیگری که پس از پیوند ممکن است برای لثه ها ایجاد شود رشد بیش از حد لثه ها است. این مشکل به دنبال مصرف برخی از داروها ایجاد می شود. رشد بیش از حد لثه ها در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اختلال ایجاد می کند و خونریزی و عفونت نیز ممکن است رخ دهد.

پوسیدگی دندان ها

برفک( کاندیدیاز)

برفک یک بیماری عفونی است که به وسیله قارچ هایی که به صورت معمول در دهان زندگی می کنند به وجود می آید. اما به دلیل اینکه شما داروهایی دریافت می کنید که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند، این قارچ می تواند در دهان شما ایجاد عفونت کند. برفک به صورت نقاط سفیدرنگ در دهان دیده می شود. این نقاط ممکن است قرمز و یا تبدیل به زخم شوند. درمان برفک، به صورت تجویز قرص یا محلول دهان شویه است.

زخم های دهان

زخم های دهانی به صورت زخم های باز یا بسته در سطح مخاط دهان ایجاد می شوند. خوردن غذاهای نرم مانند پوره سوپ و ماست می تواند به تسکین درد ایجاد شده از این زخم ها کمک کند. نوشیدن مایعات خنک نیز کمک کننده خواهد بود. زخم های دهان معمولا در طول یک تا سه هفته التیام پیدا می کنند. در صورتی که زخم شما در طول این زمان بهبود پیدا نکرد و یا قرمزی، تورم و درد ناشی از آن افزایش پیدا کرد با پزشک و یا دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پیشگیری:

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید پس از پیوند، دندان ها و لثه های سالمی داشته باشید. رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین اصل در پیشگیری از عفونت ها است.

توصیه هایی در مورد بهداشت دندان ها:

در شش ماه اول پیوند به دلیل بالا بودن دوز داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی معاینات دندانپزشکی بسیار با اهمیت هستند.

به عنوان بیمار پیوندی به دندانپزشک خود یاداوری کنید که پیوند عضو داشته اید.

حداقل سه ماه بعد از پیوند از انجام اعمال دندانپزشکی خودداری کنید و در صورت بروز شرایط اورژانسی مانند شکستن و ترک خوردن دندان، درد و یا تورم لثه بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

هر شش ماه یک بار برای انجام معاینات معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

حداقل دو بار در روز، به ویژه پس از وعده های اصلی غذا و قبل از خواب، مسواک بزنید. مدت زمان هر بار مسواک زدن بهتر است در حدود سه دقیقه باشد.

برای از بین بردن پلاک ها از میان دندان هایتان یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

از یک مسواک با سر گرد و برس نرم استفاده کنید و حداقل هر سه ماه یک بار مسواکتان را تعویض کنید. استفاده از مسواک های برقی نیز توصیه می شود.

با محلول دهانشویه، دهان خود را آبکشی کنید. استفاده از دهانشویه منجر به کاهش باکتری ها، پلاک ها و تازه شدن تنفس شما خواهد شد. از دهانشویه هایی که اثر ضد میکروبی دارند مانند کلروهگزبدین استفاده کنید.

یک رژیم متعادل داشته باشید و از مصرف شیرینی جات خودداری کنید و برای حفظ سلامت دندان ها مصرف سیگار و الکل را متوقف کنید.

از مصرف غذاهای محرک، داغ و سفت که می توانند سبب ایجاد آسیب در حفره دهانی شوند اجتناب کنید.

در صورتی که برخی از دندان های خود را از دست داده اید و یا دندان مصنوعی دارید، توصیه می شود دستورالعملی را که برای بیماران پیوندی با دندان های طبیعی توضیح داده شد دنبال کنید.

مراقبت های دهان و دندان برای کودکان دریافت کننده پیوند:

در صورتی که کودک شما دریافت کننده پیوند است مراقبت های دهان و دندان او مشابه مراقبت های کودکان در شرایط معمول است. اولین قدم، عادت دادن کودک به مراقبت از دهان و تمیز نگاه داشتن دندان ها و لثه ها است.

برای کمک به فرزندتان برای حفظ سلامت دهان و دندان، اقدامات زیادی می توانید انجام دهید:

به فرزندتان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یادآوری کنید، نظارت کنید که به روش صحیح، مراقبت ها را انجام دهد و در صورت نیاز به او کمک کنید.

دهان کودک خود را به صورت منظم، از نظر ایجاد قرمزی، تورم لثه ها و رشد بیش از حد آن ها، زخم های دهانی و برفک بررسی کنید. هنگامی که کودک بزرگ تر شد به او بیاموزید که چگونه از نظر این مشکلات، دهان و دندان های خود را بررسی کند.

وعده های غذایی سالم برای کودک خود تهیه کنید و به او بیاموزید از مصرف تنقلات و نوشیدنی های با قند بالا، اجتناب کند.

حداقل هر شش ماه یک بار برای معاینه دندان ها، کودک خود را به نزد دندانپزشکش ببرید.

مطمئن باشید که کودک شما میزان کافی از ذخایر ویتامین د، کلسیم و فسفر را دریافت می کند. این مواد مغذی که به ساخت استخوان های قوی و همچنین ساخت دندان ها کمک می کند، در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست دریافت می شوند. با پزشک متخصص اطفال و یا متخصص تغذیه تیم پیوند در مورد مواد غذایی که برای کودک انتخاب می کنید، مشورت کنید. ویتامین های اضافی و مکمل های غذایی را بدون دستور پزشک به رژیم غذایی کودکتان اضافه نکنید.