فشار خون چیست؟

خون برای جریان یافتن در رگ ها نیاز به فشار دارد که در واقع همان نیرویی است که خون بر دیواره رگ وارد می کند تا بتواند به پیش برود. عامل مولد این فشار، نیروی انقباضی قلب است. قلب به طور مداوم خون را به داخل رگ ها پمپ می کند. از آنجا که پمپ کردن خون توسط قلب به داخل رگ ها، نبض دار است، فشار خون بین دو سطح بالا و پایین، در نوسان است.زمانی که قلب منقبض می شود، خون وارد رگ ها می شود و فشارخون به بالاترین مقدار خود می رسد که به آن فشار خون سیستولیک یا فشار خون بالا (عدد اول) می گویند و در زمان استراحت قلب، که خون وارد رگ ها نمی شود، فشار خون به حداقل مقدار خود می رسد که به آن فشارخون دیاستولیک یا فشارخون پایین (عدد دوم) گفته می شود. بنابراین همه فشارخون دارند و داشتن فشارخون، بیماری تلقی نمی شود بلکه وقتی این فشار از عددی بالاتر رود تبدبل به "فشارخون بالا" می شود.

فشارخون بالا منجر به افزابش بار بر روی قلب و رگ ها می شود. پرفشاری خون یکی از خطرناک ترین بیماری های قلبی و عروقی است. این بیماری با وجودی که در بیشتر موارد بدون علامت و بی سروصدا است، در مواردی می تواند خود را به شکل سردرد، گرگرفتگی و بی قراری نشان داده و یا گاهی با خونریزی از بینی تظاهر کند. متاسفانه علی رغم ماهیت خاموش این بیماری، اگر به موقع درمان نشود می تواند عوارض غیرقابل جبرانی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، کوری و مشکلات کلیوی به جا بگذارد.

فشار خون بالا در چه کسانی دیده می شود؟

افزابش فشارخون می تواند در هر سنی رخ دهد ولی اغلب در افراد بالای چهل سال دیده می شود. احتمال ابتلا به فشارخون با افزابش سن افزابش می یابد. این بیماری در سنین پایین تر در مردان شایع تر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

عوامل مستعد کننده فشار خون بالا

1  سن بالا

2   سایقه فشارخون در فامیل

3   نژاد: سیاه پوستان بیشتر دچار فشارخون می شوند.

4   چاقی

5   مصرف بیش از حد الکل

6   مصرف نمک زیاد

7  استرس بیش از حد

8  عدم تحرک کافی

9  مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن

10  مصرف کم پتاسیم در رژیم غذایی

11   میرف کم ویتامین D در رژیم غذایی

12  بعضی بیماری های مزمن مثل کلسترول بالا، دیابت، نقرس، بیماری کلیوی و ایست تنفسی در حین خواب هم خطر ابتلا به فشارخون را بالا می برند.

13   داروها و سموم: افزایش فشارخون می تواند عارضه جانبی بعضی از داروها مانند انواع کورتون، الکل، کوکائین، سیکلوسپورین، داروهای ضد احتقان خوراکی-استنشاقی سرماخوردگی، داروهای ضد هماروئید، داروهای ترکیبی چشمی، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل دیکلوفناک و ایندومتاسین، داروهای ترک سیگار، داروهای ضد آسم، و اریتروپوئیتین باشد.

مصرف مواد حاوی تیروزین مانند برخی از پنیرها در افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می کنند ممکن است منجر به افزایش ناگهانی فشارخون شود.خطر افزایش فشارخون در زنانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، بیشتر است.